سامانه احراز هويت الکترونيک (احراز 360) در واقع فراتر از يک سامانه احراز يا KYC مرسوم می‌باشد. اين سامانه يک پلتفرم برای ساخت انواع بسته‌های احراز در مورد شهروندان شامل انواع استعلامات مورد کاربرد در KYC است. شرکت‌ها يا سازمان‌ها با استفاده از اين سامانه می‌توانند نيازهای احراز خود در مورد مشتريان، مراجعين يا مخاطبان خود را در قالب بسته‌های احراز تعريف نموده و اين بسته‌ها را در مورد اشخاص مختلف اجرا و نتايج آن را دريافت نمايند.

KYC

قابليت تعريف سطوح احراز: بر خلاف سامانه‌های مشابه که دارای سطوح احراز ثابتی می‌باشند، سطوح احراز سامانه احراز 360 توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها قابل تغيير يا تعريف می‌باشد.
روش‌های مختلف يکپارچه‌سازی و کار با سامانه: در سامانه احراز 360، روش‌های مختلف يکپارچه‌سازی و کاربری برای شرکت‌ها و سازمان‌ها مانند استفاده از API يا يکپارچه‌سازی در سطح واسط کاربری پيش‌بينی شده است.
استعلامات متنوع: سامانه احراز 360 قابليت انجام انواع استعلامات مختلف مانند هويتی، مالی/بانکی، گواهينامه‌ها و مدارک و بيومتريکی را در مورد شهروندان دارا می‌باشد.
اجرای بسته به جای تک استعلام: در سامانه احراز 360 برعکس سامانه‌های مشابه که سرويس‌گيرنده در هر بار فراخوانی صرفا يک تک استعلام را درخواست و اجرا می‌نمايد، در سامانه احراز 360 کل بسته احراز با يک فراخوانی يا درخواست قابل انجام است.
دريافت استعلامات از چندين تامين کننده: در سامانه احراز 360 جهت افزايش پايداری، دسترس‌پذيری و همچنين دقت سامانه انواع استعلامات سامانه اعم از بيومتريکی و غير بيومتريکی از چندين تامين کننده دريافت می‌گردد.
امنيت بالا: جهت اطمينان از امنيت اطلاعات شهروندان، تمهيدات امنيتی لازم در سامانه پيش‌بينی شده است. همچنين ارتباط سامانه با سامانه‌های سرويس‌گيرنده با روش‌ها و پروتکل‌های مختلف مانند استفاده از SSL، استفاده از OAuth2 … امن شده است.
روش‌های مختلف پرداخت هزينه‌: هزينه‌ احراز در سامانه، هم توسط شخص حقوقی (به عنوان درخواست کننده احراز) و هم توسط شخص حقيقی (به عنوان احراز شونده) قابل پرداخت می‌باشد. پرداخت هزينه‌های احراز، توسط شخص حقوقی از طريق کيف پول يا توسط شخص حقيقی با استفاده از درگاه پرداخت قابل انجام می‎‌باشد.
پشتيبانی از هر دو روش Pull و Push برای دريافت نتايج: سامانه سرويس‌گيرنده می‌تواند در بازه‌های زمانی مشخص برای گرفتن نتايج احرازهایی که اجرای آن‌ها تمام شده است به سامانه احراز 360 مراجعه نمايد (روش Pull) يا اينکه سامانه احراز 360 در صورت آماده شدن نتايج احراز، به سامانه سرويس‌دهنده خبر دهد (روش Push).

در سامانه احراز 360 انواع روش‌های مختلف برای اتصال يا يکپارچه‌سازی با سامانه پيش بينی شده است. لازم به ذکر است که شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند همزمان از همه روش‌هایی که در ادامه آورده شده است نيز استفاده نموده يا اين روش‌ها را به صورت ترکيبی استفاده نمايند.

سامانه احراز 360 می‌تواند به عتوان يک سامانه مستقل که خود دارای واسط کاربری و پنل‌های مناسب برای کاربران حقيقی و کاربران حقوقی می‌باشد، استفاده گردد. در اين روش، شرکت يا سازمان استفاده کننده نياز به هيچ فعاليت برنامه‌نويسی يا يکپارچه‌سازی ندارد و صرفا با گرفتن يک اکانت کاربری می‌تواند درخواست‌های احراز يا خود را در کلاينت کاربر حقوقی سامانه ثبت نموده و کاربران حقيقی نيز با ورود به کلاينت کاربر حقيقی اين درخواست‌ها را مشاهده و اجرا نمايند و در نهايت شرکت يا سازمان می‌تواند نتايج احراز اشخاص مورد نظر خود را در کلاينت کاربر حقوقی مشاهده نمايد.

سامانه‌ سرويس‌گيرنده می‌تواند در سطح واسط کاربری با سامانه احراز 360 يکپارچه شوند، به اين صورت که هر جا نياز به احراز کاربران حقيقی دارند، با Redirect کردن به آدرس تعيين شده از سامانه احراز 360، فرايند احراز را به اين سامانه بسپارند و در نهايت نتايج احراز با روش Callback URL به آن‌ها باز گردانده می‌شود. در اين روش سامانه‌های سرويس‌گيرنده نياز به پياده‌سازی واسط کاربری جهت احراز نداشته و کل فرايند احراز در سامانه احراز 360 انجام می‌گردد.

در اين روش، سامانه‌ سرويس گيرنده می‌توانند واسط‎ کاربری لازم برای فرايند احراز را در سمت خود پياده‌سازی نموده و از API سامانه احراز 360 جهت اجرای استعلام و دريافت نتايج استفاده نمايد.

فرايند کلی کار با سامانه احراز 360 در شکل زير نمايش داده شده است. در ادامه مراحل مختلف کار تشريح خواهند شد.